fredag den 21. oktober 2011

Ny vintage petticoat

For ca. et år siden lavede jeg en underkjole (petticoat) til en 1950'er kjole jeg aldrig fik færdiggjort. (Pink Pastel party, hvis der er nogen der kan huske det). Den hvide pettocoat var meget stor, bestod af 10 m tyl og havde en diameter i bunden på 45 m... En regulær tyl-snebold!


Siden da har jeg gerne ville lave en 50'er inspireret kjole jeg kunne bruge til fester, igen med den flotte vepsetalje og kæmpekjole silhouet. Denne gang skulle underkjolen dog være sort, og betydeligt mindre. For snart et halvt år siden købte jeg 5 m sort tyl og syede tylen sammen i de respektive lag. Men det var ikke rigtig nok. Den hvide petticoat var så fin med den hvide kant for neden, og når den sorte skulle bruges til rigtig brug, så skulle den være endnu sejere!
Så jeg gik igang med lede efter en blondekant jeg kunne sy på, til en rimelig penge. -Når man skal bruge minimum 23 m blonde til et stykke undertøj skal meterprisen ikke være alt for høj.

På Stof og stils hjemmeside fandt jeg en simpel sort blonde til en overkommelig pris. ~40 kr for 13 m er ikke så slemt. Eneste problem var nu, at jeg var i speciale til halsen, og overhovedet ikke havde tid til at tage til Roskilde eller sy petticoaten i det hele taget.

For et par uger siden fik jeg så tid til at cykle den fine tur til Stof og stil, -man kan forsvare næsten ethvert stofkøb når man skal cykle i alt 4 timer for at hente varerne. Jeg købte 2 pakker blonde og drog glad hjem. I går fik jeg så tid til at sy den fine sorte blonde på petticoaten:


Sku faen om ikke jeg mangler ca 3-4 m blonde for at blive færdig! 

I tiden mellem jeg syede tyllen og købte blonden glemte jeg præcis hvor mange meter blonde der skal til, hvis jeg vil have alle syninger dækket. Underkanten er ca. 22,5 m, men dertil kommer 7,5 m for mellemste syning og ca 1,5 for øverste. Så 2 x 13 m blonde rækker jo ingen steder.
Nu må jeg bare håbe at der kommer en dag med fornuftigt vejr inden for den nærmeste fremtid, og så tager jeg 4 timer mere på cyklen og henter den sidste pakke sort blonde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar