tirsdag den 31. august 2010

Petticoat


Yep! Den er sku fyldig!
Har endelig fået syet petticoaten sammen, og gjort mig et par erfaringer:
Selvom forholdet mellem første og anden flæse er 1:3 kan det ikke betale sig at lave folder manuelt. Der er 15 m, og med en standard længde på en fold på ca. 1,5 cm bliver det 1.000 folder man skal lave og sætte en nål i. Så hellere lave kæmpe ri-sting med en solid bjørnetråd og rynke det sammen. Det kan man også nemmere lave foran fjernsynet.
Flere gange under projektet gloede jeg i øvrigt dumt på de groteske mængder rynket tyl der var strøet ud over lejligheden, og undrede mig over, hvordan al det tyl skulle blive til noget der kunne være indeni en kjole.



Jeg googlede i øvrigt forfatteren til guiden jeg har brugt, og hun var tilsyneladende sangerinde i et tv-show og kendt for sine kæmpe petticoats/kjoler, -og for at blive fyret på åben skærm for at vise for meget knæ under en sang!
Og sådan er der jo så meget der har ændret sig...

Næste strin i projekt pastel er at finde stof til yderkjolen. Jeg har regnet mig frem til, at der skal bruges ca 3 m stof til en fuld-cirkel kjole og en overdel uden ærmer. Nu har jeg været to gange i stof2000 og gloet på deres stof, men der er endnu ikke noget der er sprunget i øjnene som STOFFET. Indtil videre står valget mellem en støvet rosa party satin, og en lyserød lærred med hvide pletter, men den endelige afgørelse kommer i morgen.

10 kommentarer:

  1. Hehe, sådan et har jeg også lavet! Tror vi har brugt samme guide... mit har dog ikke helt så stor vidde - men det er nu med vilje.
    Jeg lavede rynkerne ved at zig-zagge med symaskinen lige hen over en rynketråd, som jeg så kunne fjerne bagefter... det er en nem måde at gøre det på!

    SvarSlet
  2. Jeg synes den er ganske fantastisk og vil selv gerne lave en. Har du brugt alm. tyl eller det der er mere blødt?

    SvarSlet
  3. Jeg har brugt helt almindelig tyl fra stof2000, den billigste der er. Man kan sikkert sagtens bruge fx organza eller noget andet, men den ekstreme volumen jeg har fået med den her skal der vist rigtig tyl til.

    Det eneste problem jeg har med at bruge tyl er, at det kræver en underkjole for ikke at irritere og kradse.

    SvarSlet
  4. Så er det heldigt at jeg har købt alm. tyl.

    Ja det har jeg godt tænkt på det med en underkjole, så det må jeg lige se på.

    SvarSlet
  5. Stine Rasmussen9. juni 2012 kl. 22.12

    Ih den er simpelthen så fin! Jeg har ledt rigtig længe efter sådan et underskørt til min dansekjole, så den kan blive mere 50'er agtig (danser jitterbug, så den skal jo helst være super 50'er!).
    Hvilken guide er det I har brugt til at sy petticoaten efter? Det kunne godt blive mit næste syprojekt :-)

    SvarSlet
  6. Stine Rasmussen9. juni 2012 kl. 23.05

    Ah, nu har jeg fundet guiden! Men hvordan har du lavet topstykket? Er det strækstof, med lynlås eller med knap?
    Jeg er allerede ved at købe tyl i tankerne ;-)

    SvarSlet
  7. Topstykket varierer i de efterhånden tre forskellige petti jeg har: den hvide er en fuld cirkel i bomuld med en hægte til at lukke med. Den sorte har et rektangulært stykke tyl der er rynket på elastik og den seneste røde i organza har en fuld cirkel der er syet på elastik +lukker med en hægte.
    Så der er massere af måder man kan gøre det på.

    SvarSlet
  8. Hej
    Jeg har planer om at forsøge mig med at sy en petticoat til en af min mormors nederdele i anledning af 50'er-fest på arbejde, men jeg kan desværre ikke finde en god guide.
    Den du har brugt, er den til at finde et sted?
    På forhånd tusind tak for hjælpen:-)
    Mvh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle,
      jeg brugte denne guide til mine petticoats: http://www.pettipond.com/lon.htm
      Efter jeg investerede i en pleating foot til symaskinen er jeg dog gået rent over til sy dem sådan her:

      Øverste bane er en fuld sol i 20 cm længde. Dvs en cirkel hvor radius er 20 cm + (taljemål / 2 / 3,14). På denne bane rynker jeg med ca 6:1 et 20 cm bredt stykke tyl. Og endelig rynker jeg den nederste bane på også 20 cm bred og i forholdet 6:1.

      Rynkefoden gør det ekstremt meget nemmere at sy en petticoat, men den koster desværre også ca 700 kr. Så det er værd at overveje om man skal bruge sådan en meget, eller om der kun skal laves den ene petti.

      Jeg håber det hjalp!

      mvh
      Mette

      Slet
    2. Hej Mette
      Det kan du tro! Tusind tak:-)
      Nu kan jeg slet ikke vente med at få købt ind til den og komme i gang!
      Mvh Helle

      Slet