onsdag den 12. oktober 2011

Mønsterkonstruktionen!

Som udgangspunkt for mit nye mønster har jeg brugt mønsteret fra det mussel-malede corset.


For at vurdere hvor bh-bøjlen skulle placeres prøvede jeg derfor corsettet på hen over en af mine bedste bh'er, og markerede bøjlens placering med knappenåle. Herefter var det nemt at overføre placeringen til papirmønsteret.
Så langt så godt.

Herefter skulle jeg bruge de ting jeg lærte fra Foundations Revealeds serie om bh-konstruktion. Dette var en af de serier der ikke er gratis tilgængeligt på hjemmesiden, men også en af dem jeg har været mest glad for mit abonnement for.

Bh'ers vigtigste konstruktionsområde er skålen og den såkaldte 'craddle', området hvor skålen sidder fast på. Begge dele har jeg lavet før med hjælp fra overstående hjemmeside, men det var til normale bh-materialer og ikke corsagedrejl.
Jeg brugte mine basismønstre herfra, og kombinerede dem med det modificerede corset mønster. Da mit craddle-mønster var ret forskelligt fra det jeg havde tegnet på corset-mønsteret fulgte jeg craddle-versionen. Det skulle vise sig at være en fejl.

Her er det endelige mønster, hvor man kan se at craddleområdet er blevet modificeret. Efter at jeg havde lavet mit første udkast til mønsteret og syet det i corsagedrejl, kunne jeg konstatere at craddle-formen var for smal, og derfor placerede bh-bøjlen ovenpå bryst-vævet i stedet for omkring. Da jeg tegnede de nødvendige rettelser ind på corset-mønsteret kunne jeg se, at min oprindelige placering af craddle-området lå præcis der, hvor rettelserne placerede dem nu.

Et andet problem jeg opdagede under test-syningen var, at selve bh-skålen var for lille.
Det oprindelige mønster var beregnet til lette materialer, der har en lille smule stræk i sig. Her mener jeg ikke strækstof, men alt har nærmest mere stræk end corsagedrejl! Resultatet blev at jeg måtte klippe et snit i bh-skålen og indsætte en kile så skålen passede. Målene fra kilen kunne jeg så bruge til at tegne et nyt mønsterstykke istedet for det gamle.


Til aller sidst rettede jeg den nederste kant på corsettet. Underkanten på det mussel-malede corset var helt lige, mens det nye corset skal bue ned midt foran og ude på siderne. De endelige detaljer for underkanten bliver dog først lavet på det rigtige corset, da jeg er i tvivl om den præcise form jeg vil have på kanten. Den bedste måde at bestemme sig for formen ville havde været at klippe den i test-corsettet, men jeg genbruger stoffet fra det til indersiden af det færdige corset.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar