tirsdag den 11. oktober 2011

Nyt syprojekt!

Så er jeg færdig med min speciale, den glade ejer af titlen cand. pharm, også kendt som farmaceut. Whop whooop!
Som hygge-overspringshandling til når jeg ikke skriver ivrige jobansøgninger er jeg derfor begyndt på endnu et corset, et såkaldt over-bust med skåle i. Vældig spændende!

Som introduktion kan i jo få nogle af mine inspirationsbilleder:


Period Corsets lavede i 2010 corsetter til Victorias secret modeshowet, inkl det her lækre corset syet i strå! Super cool! Designerne hos Victorias secret dækkede det derefter med alskens strå-halløj hvilket passede fint til modeshowet, men jeg kan nu rigtig godt lide det au naturel.

Samme firma sælger også de såkaldte merry widows, stadiet mellem en BH og et corset. En merry widow er er corset syet med elastisk stof i siderne og rigtige BH-skåle. I 50'erne var de basisundertøj for alle filmstjerner, der nød godt af opstramningen af talje (og til tider popo) og den karakteristiske bullet-bra form af BH skålene. Komforten snakker vi ikke nødvendigvis højt om, for selvom introduktionen af elastisk stof øgede bevægelsesfriheden i forhold til tidligere tiders corsetter, var der stadig massere af stivere og træk som man havde på hver dag.


En af de corset-magersker jeg følger på nettet, Alexis Black fra Electra Designs har ikke billeder af opsyede corsetter af den type jeg vil sy, men baggrunden på den hjemmeside hvor hun udbyder kurser indeholder en meget fin tegning af det jeg vil sy:

Det var selve formen, men det er jo betydeligt mere til et corset end bare mønsteret.
Dita von Tease havde tilbage i august et preview af den lingeri serie hun snart lancerer, og jeg var ret vild med farvekombinationen mørk turkis og sort. På Etsy har MorganaFemmeCouture et underbust corset til salg i samme farver, og jeg må indrømme at jeg er solgt. 
Hvor både Dita og MorganaFemmeCuture har en masse sort inde over deres design, og Dita sågar bruger blonder, vil jeg holde det mere stilrent i ret turkis med sort foer. Jeg har en ide om at kombinere det med sort/hvide detaljer som snørrer og strømper, og så vil simpliciteten være en fordel.

Sjovt nok har jeg haft et stykke silke liggende i præcis den farve i de sidste 10 år, så det var nemt at bestemme sig for at bruge det. Corsagedrejl, stivere, skåle m.m. har jeg også på lager, så nu er det bare med at få lavet et mønster og komme igang!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar