fredag den 24. september 2010

Petticoat

Så er vi nået til underkjolen i påfuglekjolen, normalt kendt som en petticoat på engelsk.
Første gang jeg så filmen 'Borte med blæsten' var jeg meget fascineret af kjolerne, -og endnu mere fascineret af undertøjet. I filmen er der en scene, hvor alle de unge piger sover til middag, imens herrerne diskuterer politik i herreværelset. I scenen ser man de unge piger blive afklædt deres kæmpe kjoler lag for lag, indtil de har underkjoler og corsetter tilbage. Undervejs i afklædningen ser man deres underkjoler, der er vældig fine!

Selvfølgelig måtte jeg så have en petticoat i samme stil til påfuglekjolen! Min udgave består af et basislag hvidt bomuldslærred, der er syet så det lige akkurat passer ud over crinolinen. Herpå har jeg syet 10 baner flæser, der er 20 cm brede stofbaner kantet med blonde. De er rynket på i forholdet 2:1, så der er dobbelt så meget flæse som længden det skal side fast på.
Bemærk at øverste flæse mangler, -jeg havde lavet en, der som alle de andre var i forholdet 2:1, men helt oppe ved taljen udvider kjoleomkredsen sig så hurtigt, at kanten af flæsen sad helt tæt, hvor det var meningen at den skulle hænge og bølge flot over næste flæse.



Alt alt er der brugt 10 m bomuldslærred og 40 m blonde til underkjolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar