fredag den 17. september 2010

pastel teaparty dress

Nu har kjolemønsteret ligget i skabet lige siden studiestart, og det er på tiden at komme igang med det igen.
Jeg fik syet kjolen op i prøvestof, og sådan ser den ud på en gine:


Bemærk hvordan kraven er alt for lille, og hvor korte ærmerne er i forhold til Ditas ærmer, ligesom jeg beskrev i sidste post om den her kjole.


Nu har jeg forhåbentlig rettet alle delene til, så det passer, og jeg er begyndt at sy den i det endelige stof. Det gik nogenlunde, helt frem til at jeg skulle sy foer i, hvorefter at jeg opdagede at jeg havde lavet noget galt: De to sider i kraven går ikke lige langt ned på kjolen!


Frem med opsprætteren, og ret den korteste til, så den går lige så langt ned foran, som i den anden side. Suk.
Nu må vi se hvordan det går...

Under syprocessen valgte jeg i øvrigt også at sy skørtet på i forlængelse af overdelen. Det fungerer ok, med nogle få skønhedsfejl:
Skørtet består af en såkaldt fuld sol, dvs en hel cirkel med et hul i midten, hvor kroppen stikker igennem. Jeg har klippet solen op foran, sådan at den kan åbnes og lukkes sammen med overdelen, -vældig smart tænkt skulle jeg mene. MEN! Overdelen overlapper en del foran, sådan ca. 6 cm. Det er sådan ca 9% af hele omkredsen i taljen. Når jeg så syer skørtet fast hele vejen rundt på overdelen, betyder det, at der er en 5 dele af kjolen på bagsiden, men 6 dele af kjolen på forsiden. Dette påvirker hvordan skørtet falder, men jeg kan stadig ikke gennemskue om det kun er mig selv der kan se det.

Når kraven er rettet til er næste punkt at sy foer i kjolen. Jeg har heldigvis en rest lyserød foer-satin, så det vil jeg bruge her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar