lørdag den 1. december 2012

Den ternede kjole

Så er der ved at være styr på overdelen, hvor jeg har fået fikset de sidste ting:
  • Belægning på front og halsudskæring
  • Lækre matchende knaphuller 
  • 14 matchende knapper
  • Underkanten, der er lagt på med matchende skråbånd.

Alt i alt er jeg rigtig glad for resultatet:

 Overdelen set indefra. Her kan man se både belægningen på fronten og kraven, samt skråbåndet nederst på overdelen.

 Detaljen med at bruge skråbånd til at lægge op med er tidskorrekt for perioden. De kræver en del håndsyning, men processen er hyggelig og resultatet giver en fed mavefornemmelse! Egentlig burde jeg også sætte et taljebånd i, og sætte stivere i hver lodret syning, men der har jeg ikke gjort ved nogen af mine viktorianske kjoler. Det er desværre en uvane, men pt sidder overdelen så pænt, at der ikke er nogen grund til at bruge tiden og materialerne på det.

Lidt billeder fra processen:

Skråbåndet på nederste kant er syet fast med symaskine på den ene kant, foldet og derefter syet fast i hånden. På den måde kan jeg sørge for kun at sy igennem det inderste lag stof i overdelen, så syningen ikke er synlig udefra. Smart!

 Knaphuller er syet med min nye symaskine, der har flere forskellige knaphulsmodeller at vælge fra. Her har jeg valgt at bruge en model der runder i begge ender.

lørdag den 24. november 2012

Den ternede kjole -overdelen

Her er så begyndelsen til overdelen på den ternede kjole.

Mønsteret er TV440 Pagoda bodice fra Truly Victorian, som jeg også baserede den brune promenadekjole på. Denne gang har jeg dog holdt mig helt til mønsteret, og de eneste modifikationer er derfor dem, der søger for at mønsteret passer specifikt min krop.

Truly victorians TV440 Pagoda bodice


 Overdelen består af en ternet bomuld i hvid, mørkegrå og dueblå, som er foret med en ensfarvet dueblå bomuld, der matcher. Man kan se den dueblå farve på indersiden af ærmerne. PT mangler overdelen at få lagt en belægning hele vejen rundt i kraven, foran og i forneden, at få lavet knaphuller og isyet knapper.


I Stofogstil i Roskilde fandt jeg nogle simple metalknapper beregnet til at blive overtrukket med stof, og dem er planen at bruge hele vejen ned foran. Endelig skal jeg sy en aftagelig hvid krave, der får en smule blonde på, og nogle aftagelige hvide inderærmer, så jeg ikke viser mine bare arme inde under de her løse ærmer.


mandag den 5. november 2012

Den ternede kjole -en start

Så fik jeg endelig taget et par billeder af mit næste projekt. 
Jeg er gået igang med en 1860'er kjole, som kan bruges om dagen. Med den kommer jeg til at have en indendørskjole, en promenadekjole og en balkjole. Så burde jeg kunne klare det meste til viktoriansk reenactment!

Her er de første skitser fra min elskede skitsebog. Bogen går tilbage til 2009, og indeholder stort set alle mine skitser af kjoler jeg drømmer om at lave. Nogle ting er realistiske, andre helt hen i vejret.Hvad der dog er meget almindeligt, er at der sammen med en designskitse er beregninger og konstruktionstegninger, som for mig er en stor del af skitsestadiet. Rent udseende giver ikke mening for mig, jeg skal have en ide om hvordan jeg kommer der til. Nederst på skitse-siden her, kan I se skitserne til den cirkulære krinoline der skal være under skørtet, sammen med skitser af petticoaten.


Projektet her startede allerede i foråret, og jeg nåede derfor faktisk at færdiggøre både krinoline og petticoat, som I kan se nedenfor.
Petticoaten afviger fra den oprindelige skitse i, at den har en ekstra bræmme for oven, der er 2xomkredsen af krinolinen, ligesom den nederste bræmme. Dette skjuler stiverne i krinolinen bedre, og giver en blødere silouet.


Jeg glæder mig til, at huset er tættere på færdigindrettet. Så kan jeg få tid til at sy skørtet, og alle de andre ting, der hører til projektet: skærf med sløjfe og blonder, kyse med blomster, parasol med flæser... Til det moderne øre lyder de ting her forfærdelige, men på sådan en kjole her, passer de virkelig ind!

mandag den 29. oktober 2012

Gule sommerkjoler

Nu nærmer vi os den mørke tid, og så er det rart at tænke tilbage på sommerens lys og varme. For mig inkluderede det en del gule sommerkjoler, og en tur til Amager strandpark med Sif Veierskov.

Kjolen på billederne er en dip-dyed kjole efter samme princip som den gule og den stribede kjole, med en tætsiddende overdel og en påsyet underdel. I det her tilfælde er skørtet kun 2 gange så bredt som taljen, hvilket giver et helt andet look end når skørtet er 3 gange så breds, som ved den stribede kjole. Årsagen til, at jeg endte med dette design var, at jeg selv farvede stoffet med den glidende overgang fra hvid til gul, og desværre ikke havde mere stof.

Umiddelbart er jeg glad for kjolen, for modsat mange af mine andre kjoler, har jeg faktisk kunne have den her på, på arbejdet. Og det kan være meget praktisk en varm sommerdag, hvor man vil være tildækket men også føle sig lidt sommerlig.

 Fotograf: Sif Veierskov: http://www.shashinart.blogspot.dk/

mandag den 22. oktober 2012

Det mussel malede korset

I sensommeren var Sissela Ørnholt Johansson og jeg ude og skyde billeder for første gang sammen.

Planen var, at vi skulle tage nogle billeder af påfuglekjolen i Frederiksberg have, og måske støde ind i de levende påfugle der tusser rundt derude. Inden vi nåede så langt, blev vi dog inspirerede af det undertøj jeg bruger til de store viktorianske rober. Mit eneste nuværende overbust corset er det musselmalede, og kombineret med krinolinen og lidt af Sisselas tøj var det mere interessant at lege med.

mandag den 15. oktober 2012

Den gule housewife kjole

Siden dengang jeg syede til det pastel tea-party jeg skulle til, har jeg drømt om en lækker 50'er kjole i let pinup stil. Stort skørt, søde accessories, højt hår og rød mund.

I foråret fik jeg syet kjolen, og her i sensommeren fotograferet den.

Kjolen består af en tætsiddende overdel (samme mønster som den stribede kjole), syet på en fuld cirkel underdel. Det gule stof er meget tyndt, så det er syet sammen med et hvidt lag bomuldspoplin for at gøre det mindre gennemsigtigt og give et bedre fald.
Under kjolen bruger jeg den hvide petticoat der hørte til det oprindelige projekt, men jeg har kortet den af, så den kun er 60 cm lang, og derved IKKE stikker ud under kjolen. Jeg prøvede den med kjolen en enkelt gang hvor den var 10 cm længere, og det så virkelig dumt ud. 
Af accessories har jeg et par falske blomster fra H&M og et par gule pumps jeg købte til 100 kr via trendsales. Forklædet var en sidste øjebliks indskydelse, men jeg syntes det passer ret godt til.

Fotograf: Steffen Lefort Photography: www.steffenlefort.com



Kjolen er i øvrigt kraftigt inspireret af det her billede fra Gil Elvgren: 

mandag den 8. oktober 2012

Påfuglekjolen på tur

Så blev den viktorianske påfuglekjole luftet til et fotoshoot, og her er lidt billeder fra det. Fotografen er Sissela Ørnholt Johansson, med Lars Winther Schmidt fungerende som assistent denne gang.


 Billeder taget af Sissela Ørnholt Johansson: https://www.sissela.dk/