lørdag den 1. december 2012

Den ternede kjole

Så er der ved at være styr på overdelen, hvor jeg har fået fikset de sidste ting:
  • Belægning på front og halsudskæring
  • Lækre matchende knaphuller 
  • 14 matchende knapper
  • Underkanten, der er lagt på med matchende skråbånd.

Alt i alt er jeg rigtig glad for resultatet:

 Overdelen set indefra. Her kan man se både belægningen på fronten og kraven, samt skråbåndet nederst på overdelen.

 Detaljen med at bruge skråbånd til at lægge op med er tidskorrekt for perioden. De kræver en del håndsyning, men processen er hyggelig og resultatet giver en fed mavefornemmelse! Egentlig burde jeg også sætte et taljebånd i, og sætte stivere i hver lodret syning, men der har jeg ikke gjort ved nogen af mine viktorianske kjoler. Det er desværre en uvane, men pt sidder overdelen så pænt, at der ikke er nogen grund til at bruge tiden og materialerne på det.

Lidt billeder fra processen:

Skråbåndet på nederste kant er syet fast med symaskine på den ene kant, foldet og derefter syet fast i hånden. På den måde kan jeg sørge for kun at sy igennem det inderste lag stof i overdelen, så syningen ikke er synlig udefra. Smart!

 Knaphuller er syet med min nye symaskine, der har flere forskellige knaphulsmodeller at vælge fra. Her har jeg valgt at bruge en model der runder i begge ender.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar