søndag den 22. januar 2012

Den viktorianske påfuglekjole

Så er jeg endelig færdig med den kjole, der om noget er indbegrebet af Larger than Life!



Kjolens historie er lige så lang som Larger than Life's:
Tilbage i efteråret 2010 begyndte jeg på de indre lag, hvor jeg brugte det røde korset, byggede en crinoline og syede en petticoat til at holde skørtet ud. Jeg lavede også overdelen og skørtet på kjolen, men fik aldrig dekoreret dem, eller lavet de sidste detaljer.
Da kjolen ikke var bestemt til et specifikt arrangement, blev den pakket væk da andre mere presserende projekter begyndte at hobe sig op. Siden da har den ligge på arkiv i kælderen, men har altid været min store kjoledrøm, -kjolen jeg bare MÅTTE eje.

I januar 2012 fandt jeg endelig kjolen frem igen, og fik lavet den færdig!
Kjolen er næppe autentisk 1865 som silhouetten ellers passer til, men den er lige præcis det jeg vil have. Jeg er blevet så glad for den, at jeg nok kommer til at lave flere kjoler efter samme mønster, men nu må vi se hvornår jeg får tid til det.

Lidt om kjolen:
  • Yderlaget er syet af silke fra Goa, det blev købt til at matche øjet på de 300 fjer jeg købte på samme tur. Da silken er meget tynd er den flatlined med bomuldslærred for at give det mere tyngde.
  • Overdelen har en aftagelig bertha (kravekant) med 5 fjer på. Berthaen er syet på med et enkelt sting på hver skulder, og lukkes med en lille krog på den ene skulder.
  • Der er 36 påfuglefjer på skørtet, der er syet fast på et separat stykke tyl der matcher kjolen. På den måde kan jeg sende skørtet til rens, uden at skulle bekymre mig om fjerene nu kommer hele tilbage.
  • Øreringene var oprindeligt ikke en del af sættet, men en gave fra min veninde Anne. Hun lavede et par af fjerene fra Goa om til øreringe, mod at hun også kunne få et par til sig selv.

1 kommentar:

  1. Der er faktisk kun én ting at sige til den: WOW!
    (selv syer jeg aldrig festtøj, men "kun" det meste af mit hverdagstøj. Du inspirerer dog til at jeg nu begynder at overveje...)

    SvarSlet