fredag den 18. februar 2011

Muselmalet corset

Så er jeg begyndt på endnu et corset!
Mønsteret er en modificeret udgave af TV110 fra Trulyvictorian.com, først modificeret til mine mål, og derefter forlænget så det passer ned over hoften. 


Corsettet er syet i hvidt corsagedrejl, med hvide løbegange til stiverne og hvidt kantebånd på alle kanter. Planchetten er med alm metalfarvede lukkere, og snørrehullerne er også i alm metal. I virkeligheden et meget intetsigende corset...

 
...og derfor har jeg tænkt mig at muselmale det!

Ideen med at designe corsetter ud fra porcelæn er ikke ny, Sandra Stuart har allerede lavet flere corsetter inspireret af hendes the-kop samling! Hun har dog ikke lavet noget med musel, og da  jeg er ret glad for mega-musel designet, har jeg tænkt mig at dekorere mit corset med det.

Jeg startede med at gå ind på Royal Copenhagens hjemmeside, og finde billeder af megamusel sættet med nogle tydelige motiver på.

 Megamusel tallerkener fra Royal Copenhagen

Jeg brugte så Photoshop elements til at placere motiverne på mit billede af det rene hvide corset. Da muselmotiverne er på en praktisk hvid baggrund, kan jeg kopiere dem fra en fil, og ligge dem ind over corsettet som et nyt 'layer'. Ved at vælge 'multiply' ved layer indstillingerne kan jeg få det enkelte lag til at opføre sig ligesom en gammeldags overhead, hvor baggrunden er gennemsigtig og alle andre farver bare farvelægger alt der ligger neden under: På den måde forsvinder den hvide tallerken, og muselmønsteret ligger på corsettet istedet.


For at få det til at ligne at muselmotivet rent faktisk følger corsettets overflade kan jeg bruge fungtionen distort, så jeg kan ændre perspektivet på det enkelte layer jeg har aktivt. Der skal rykkes en del rundt med perspektivet før det passer, men så briver det også ganske brugbart.Funktionen giver ikke fuldkommen realistiske billeder, men det er et godt redskab til at teste forskellige designs.

 

Jeg prøvede en del forskellige designs igennem, og endte med et kompromis mellem disse to:


 Nu må vi se hvordan det ser ud når jeg får det malet på. Men det bliver i en anden post.

3 kommentarer:

  1. Super god ide og rigtig flot corset!
    Jeg er vild med de ting du laver, da jeg har samme interesse og passion for syning! Skønt at se :)
    -Kathrine

    SvarSlet
  2. Du er uden tvivl min nye helt!!! Hvor er det bare nogle ekstremt fede ting du laver, og hvor ville jeg bare ønske jeg havde de samme evner som dig!!! Jeg bøjer mig i støvet!
    Måske du kan hjælpe mig: Jeg skal til et bryllup i august måned og ønsker mig vil en rigtig circle dress i 1950'er stil. Ved du hvor jeg kan finde mønster til sådan en? Jeg føler lidt det er en jungle, fordi mine egne evner som syerske højst rækker til et par skæve gardiner... :-)
    Mange hilsner fra Lotte

    SvarSlet
  3. Oh! takker mange gange for rosen!

    I indlægget 'den lyserøde kjoles endeligt' http://largerthanlifedress.blogspot.com/2011/01/den-lyserde-pastelkjoles-endeligt.html linker jeg til en super simpelt 50'er mønster der er fuld cirkel. Det er sandsynligvis det nemmeste der er på markedet, og glæder mig selv til at prøve det. Husk bare at have en pettikjole under, så kjolen kommer til at strutte ordenligt.

    mange glade forårshilsner
    Mette

    SvarSlet