fredag den 7. december 2012

Den runde krinoline

Som nævnt tidligere, har jeg lavet mig en rund krinoline, der skal gå under den ternede kjole. Det er meget fint, men desværre viste det sig, at krinolinen ikke fungerer ordenligt: Den giver en forkert silhouet!

Her ses krinolinen og petticoaten i den version den startede ud med. Som sådan en meget rund silhouet, men med både petticoat og kjolestof ud over (det har jeg desværre ikke et billede af), blev silhouetten meget høj med næsten lodrette sider.


Efter lidt grublen blev de to øverste stivere indsnævret, så radius på dem blev henholdsvis  28 og 38 cm. Et være puslearbejde, hvor hvert lodrette bånd skulle pilles af og genplaceres på de indsnævrede stålringe.
Det håbede jeg så løste problemet, men så let skulle det ikke være!
Her ses krinolinen, petticoaten og med kjolestoffet over. Og det er tydeligt at der stadig var et problem! Overkanten var nu rettet pænt til som jeg ville have den, men den nederste del af siderne gik nærmest indad.
Meget problematisk.



Det endelige forsøg blev modeleret med petticoaten og yderkjolen hen over: Nederste stiver forblev uændret, så blev øverste stiver sat i med nåle, og silhouetten testet med petticoat og yderskørt ud over. Så kom næste stiver i, osv.
.

 Det færdige resultat er præcis det jeg vil have. Omend yderskørtet stadig skal lægges op...



1 kommentar: