søndag den 30. december 2012

Hvide ærmer til den ternede kjole

En interessant ting fra viktoriatiden er, at de altid brugte aftagelige kraver og falske ærmer eller ærmekanter for at skåne tøjet. Fænomenet fandtes hos både mænd og kvinder, hvor aftagelige dele både mindskede sliddet på tøjet, og gjorde det nemmere at vaske de dele der blev snavsede hurtigst.


Til min kjole skal jeg bruge en krave og et sæt underærmer til de brede pagodeærmer. Jessie Ratledge har samlet en række billeder af originale ærmer og kraver her. Min hovedinspiration er fra tre kilder:  Det øverste billede er fra bogen 'Fashion and Costumes from Godey's Lady's Book Including 8 Plates in Full Color' af Stella Blum: "Sleeves of a delicate imported muslin; with plainer insertion it could be worn for mourning (9/54).

Nr 2 kilde er fra the Met i New York, der heldigvis har en hel del ting lagt online. Linket fandt jeg via Jessie Ratledges Pinterest nævnt ovenfor.
  

Endelig har jeg fra bogen 'Patterns of fashion 2' af Janet Arnold fundet et mønster på hvordan jeg kunne lave mine egne ærmer:

Samlet blev resultatet dette, et simpelt ærme med 3 folder og blonde langs manchet-kanten. Der er nævnt flere forskellige måder at holde ærmerne oppe: En tidlig version af elastik (ala skåneærmer!), syning fast til foeret af ærmet og på billedet fra the Met ovenfor kan man se snører der sandsynligvis har været brugt til at binde ærmerne fast over albuen.

Jeg har i første omgang valgt at sy ærmerne fast i foeret på yder-ærmet, da det var mindst tidskrævende. Men planen er, at korte ærmerne ned og sætte elastik i dem. Det er drøn sejt at der var elastik i vikotriatiden!


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar