fredag den 10. december 2010

Påfugle -corsage

Så nærmer nytårs aften sig så småt, og jeg er gået igang med min nytårskjole. Siden foråret, hvor jeg var i Goa har jeg drømt om at lave et corsage fuldstændigt dækket i påfuglefjer, ud af nogle af de ca 300 fjer jeg købte.
Jeg startede projektet ved at tegne mit basis corsagemønster op, og skitse ind hvor jeg forventede at fjerene skulle side. For at få dem placeret pænt og jævnt satte jeg dem op efter et gittersystem som man kan se på mønsteret her:

 

Corsaget er bygget op med et lag corsagedrejl med stivere inderst, og derudover et olivengrønt lag silke, hvor fjerene er syet på. Jeg havde oprindeligt forventet at jeg skulle havde brugt turkis eller kongeblå som basisfarve så det matchede øjerne på fjerene. Det viste sig dog, at øjerne poppede mere ud, hvis jeg valgte en basisfarve der var tættere på farven på resten af fjeren.


jeg startede med at sy fjerene på efter det mønster jeg havde tegnet op på mine mønsterdele, men fandt hurtigt ud af, at de sad for tæt sammen rundt om corsaget. Dvs at der var for mange fjer til omkredsen. Jeg havde heldigvis kun syet ca 10 fjer på, på det tidspunkt og kunne hurtigt pille dem af igen.

I andet forsøg satte jeg fjerene en lille smule længere fra hinanden i bredden, men beholdt det oprindelige antal baner fjer i højden. Da jeg havde nået at sy alle fjerne på, med undtagelse af brystpartiet testede jeg den på kroppen. Det skulle jeg havde gjort før...
Fjerene sad så spredt, at det lignede et corsage med fjer syet på, istedet for et corsage af fjer. Det så helt basalt fjollet ud. Dertil kom, at fjerene sad meget løst på, og stak der hvor de var klippet af. Alt i alt en rigtig irriterende situation.


Resultatet blev, at jeg fjernede alle fjer undtagen den nederste bane, og begyndte at sy fjerene på med mere overlap. På den måde ser man ikke så tydeligt påfugleøjerne, men det giver et bedre helhedsindtryk. Jeg gav desuden de stikkende ender af fjerene en klat klar neglelak for at gøre dem mindre skarpe, og nemmere at sy helt ind til stoffet.
Jeg pønser på at tynde lidt ud i de fluffy dele af fjerene, så øjerne bliver mere synlige. Det vil forhåbentlig også fjerne noget af det bulk som fjerene giver, og mindste den øgning af taljeomkredsen som de skaber.


I mine test af corsaget har jeg brugt en lynlås syet på corsagedrejlet. Kombinationen af fjer og lynlås er rigtig dårlig, for alle de flagrende dele ender i lynlåsen til skade for begge. Jeg vil derfor udskifte det med en snørrelukning i ryggen, hvilket også vil give mulighed for at have en smule corset-effekt og snørre taljen lidt ind.

Mere information kommer om sådan ca 50-70 fjer...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar