søndag den 12. februar 2012

Grønt corset

Efter at havde lavet det turkis corset erkendte jeg, at jeg vil have et corsetmønster der er fuldstændig modeleret efter mine mål. Det turkis, det musel-malede og det røde corset er alle lavet efter truly victorians corset-mønster, og selvom de sidder udemærket (jeg har jo modificeret mønsteret til dem alle sammen) så sidder de ikke perfekt.

I november lavede jeg derfor et nyt mønster baseret på et gammelt corsagemønster jeg lavede til mig selv da jeg gik på Textilskolen i Holte. For at få et så realistisk mønster som muligt, brugte jeg corsagedrejl til at teste og tilrette mønsteret i, og da jeg var færdig stod jeg tilbage med stofstykker der ikke helt passede til et fuldt overbust corset, men fint kunne laves om til et underbust.

Det dyre stof skulle jo ikke gå til spilde, så de blev kombineret med et par rester fra da jeg syede min brudekjole og voila! Et lækkert olivengrønt corset!
Corsettet går til lige under brystet, så overkanten dækkes af bh'en. Det er lavet i to lag corsagedrejl og har et taljebånd indsyet, så det er ekstra solidt i taljen. Stiverne er som sædvanlig 7mm spiralstivere og 7 mm blød fjederstål på hver side af snørrehullerne. Kanterne er syet med bomuldskantebånd dækket med silke der er klippet på skrå af trådretningen. For at få så pæne kanter som muligt har jeg syet den endelige syning på kantebåndet i hånden, så det ikke kan ses fra forsiden.


 
Lidt billeder fra processen:

2 kommentarer:

  1. Hvor længe er korsettet?
    Er dette en af de mønstre, der kan genereres med din mønster generator?
    Kan du bare fjerne over buste målinger til at oprette under buste korset?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej anonym,
      beklager det meget sene svar.

      Mønsteret for den her er faktisk lavet ud fra samme mønster som er i generatoren. Jeg har bare skåret det af under brystet.

      Slet